Protocol

BBZ Maatregelen aan boord 1,5 meter economie

versie 20 april 2020


Achtergrondinformatie

Scenario:  nieuwe 1,5 meter samenleving

De maatregelen zijn iets afgeschaald: vervoersbewegingen zijn weer toegestaan, de hygiënemaatregelen en de 1,5 meter afstand maatregelen blijven. Havens zijn weer toegankelijk.
De omzet zal per tocht lager liggen dan normaal, vanwege het feit dat er minder gasten per schip mee kunnen en vanwege het feit dat de bezettingsgraad vanwege de corona-crisis sowieso onder druk staat.

Mogelijkheden
– De 1,5 meter heeft gevolgen voor nautische veiligheid en persoonlijke veiligheid. De afstandsmaatregel is daardoor slechts op zeer weinig zeilschepen uitvoerbaar.
– Dagtochten zijn op sommige schepen mogelijk
– Zeiltochten zijn beperkt mogelijk.
– Niet-zeiltochten zijn (in aangepaste vorm) op sommige schepen mogelijk; 1 hut per persoon, looprichting aangeven, eten in shifts
– Stilliggend aanbieden van het schip als vakantiehuis of als hotel is mogelijk

Gebruik protocol

Aan boord kunnen onderstaande maatregelen genomen worden om een veilige bedrijfsvoering mogelijk te maken. Per schip zullen die maatregelen op details verschillen. Bovendien zijn de maatregelen afhankelijk van de richtlijnen van het RIVM. Als die richtlijnen soepeler of strenger worden, zullen de onderstaande maatregelen worden aangepast.

  • Elke schip is anders, het protocol moet per schip aangepast worden aan het eigen schip.  Denk bijvoorbeeld aan verschillen tussen dagtochtschepen en meerdaags, wel of geen bar etc.
  • Protocol moet ook aangepast worden aan het aangeboden product: dagtocht, meerdaags, hotelfunctie, vakantiehuis
  • Het protocol moet ook aangepast worden aan de groep: 1 huishouden/groep/individuelen

Protocol


1.Maatregelen voorafgaand aan de reis

  • Geef, in de overeenkomst, het maximum aantal deelnemers aan dat tegelijkertijd aan boord mag. Bepalend is de voorgeschreven groepsgrootte/-samenstelling zoals bepaald in de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid.
  • Maatregelen worden op de website van de ondernemers gepubliceerd en gedeeld in overeenkomst
  • Betaling geschiedt vooraf
  • Kom niet aan boord bij verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, moeilijk ademen of koorts

2. Algemene maatregelen

  • Hang duidelijk zichtbaar – in alle openbare ruimtes van het schip – een hygiëne instructie op. 
  • Leg gasten uit welke maatregelen genomen zijn en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilige omgeving. (zie instructies aan gasten en personeel) 
  • Zorg ervoor dat er bij de ingang(en) van het schip een mogelijkheid is om de handen te ontsmetten.
  • Zet in elke hut, bij openbare wastafels en bij openbare toiletten pompjes met desinfecterende zeep en papieren handdoeken (i.p.v. stoffen handdoeken).
  • Controleer bij aan boord gaan of er sprake is van verschijnselen die mogelijk op Corona duiden
  • Veiligheidsdrills (zeeschepen) aanpassen aan 1,5 meter situatie

3. Instructies aan bemanning

  • Dagelijkse briefing bemanning
  • Wat gaat goed, wat kan beter, wat moet aangepast worden?
  • De bemanning heeft een voorbeeldfunctie; iedereen houdt zich aan de regels.
  • Bemanning maakt schoon volgens schoonmaken aan boord protocol

4. Instructies aan gasten

  • Aan het begin van de reis instructies geven aan de gasten, daarna  herhalen indien nodig
  • Vaak handen wassen met desinfecterende zeep. 
  • Handen schudden en ander fysiek contact vermijden. 
  • Niesen en hoesten in de elleboog of papieren zakdoeken gebruiken. 

5. Algemene maatregelen Social Distancing

  • Houdt 1,5 meter afstand (leden uit 1 huishouding uitgezonderd)
  • Wandelroutes definiëren aan boord
  • 1 richtingsverkeer waar mogelijk aangeven met borden of pijlen op de grond.
  • Waar dit niet mogelijk is duidelijke wachtplaatsen aanduiden
  • Waar nodig afstandsmarkeringen aanbrengen
  • Waar nodig grensgebieden aangeven

6. Gang van zaken van en aan boord gaan

  • Bemanning maakt relingen regelmatig en zichtbaar voor gasten schoon
  • Bemanning organiseert van boord gaan passagiers met gepaste afstand.

7. Algemene maatregelen catering

  • Geen buffetten meer, alles uitgeserveerd per persoon.
  • Zo min mogelijk personeel in de keuken. Keukenpersoneel en bedienend personeel scheiden.
  • Keukenpersoneel en bedienend personeel draagt handschoenen en mondkapjes.
  • Bij zelfcatering gelden dezelfde voorwaarden
  • Glazen, bestek etc. altijd afwassen (in de vaatwasser) met heet water.
  • Eten in twee of meerdere shift’s volgens vooraf bepaalde groepen.
  • Tussen elke shift 15 minuten voor schoonmaak.
  • Volledige ruimte gebruiken + strikte tafelschikking om de 1,5 meter te handhaven.
  • Plexiglas tafelschotjes gebruiken indien afstand minder dan 1,5 m.
  • Wegwerp servetten en placemats gebruiken.
  • Gebruik zoveel mogelijk mono-verpakkingen voor broodbeleg, maar denk ook aan zoutjes etc.
  • Vermijd zoveel mogelijk gebruik van etenswaar waar gasten met de handen aan moeten zitten. 

8.Bar

  • Oppervlaktes regelmatig reinigen
  • Geen bier uit de tap
  • Glazen wassen in heet water
  • Contactloos betalen

9. Ten slotte 

  • Als een bemanningslid of gast tijdens de reis  last krijgt van verkoudheidsverschijnselen (longklachten en kortademig) en koorts moet deze het schip verlaten.
  • Als de 1,5 meter als gevolg van buitengewone omstandigheden niet mogelijk is geldt het noodprotocol